Friday, February 20, 2009

KASIH IBU - Hayati Dengan Sepenuh Jiwa..

Ibuku buta sebelah mata..
Aku benci ibuku..
Dia amat memalukan aku..
Tugas harian dia adalah memasak untuk pelajar dan guru bagi menyara keluarga kami..
Pada suatu hari semasa disekolah rendah, ibuku datang ke sekolah untuk bertanya khabar..
Aku sungguh malu..
Kenapa dia sanggup melakukan ini kepadaku??
Aku tidak pedulikan dia dengan menunjukan wajah benci dan terus melarikan diri..
Pada keesokannya seorang kawanku berkata,
”Eeeee...ibumu hanya ada satu mata..”
Ketika itu aku rasa mahu membenamkan diriku.
Dan aku juga mahu dia hilang dari hidupku..
Oleh itu aku berjumpa dengannya dan berkata
”Jika engkau hanya mahu jadikan aku bahan ketawa..Baik engkau MATI sahaja..!!!”
Ibuku hanya mendiamkan diri...

Aku tidak pun sejenak berhenti dan berfikir akan apa yang telah aku katakan padanya kerana pada waktu itu aku terlalu marah..
Aku langsung tidak mempedulikan perasaannya..
Aku ingin keluar dari rumah itu..
Lalu aku belajar bersungguh-sungguh dan akhirnya dapat melanjutkan pelajaran ke Singapura..
Kemudian aku berkahwin..
Membeli rumah sendiri dan mempunyai anak..
Aku rasa sungguh bahagia dengan kehidupanku..
Satu hari ibuku datang menziarahiku..
Sudah lama dia tidak berjumpa denganku dan tidak pernah berjumpa dengan cucunya..
Bila dia berdiri di depan pintu anakku ketawa padanya..
Aku menjerit padanya dan berkata,
”SANGGUP KAU DATANG KEMARI DAN MENAKUTKAN ANAKKU..??!!”
”BERAMBUS KAU DARI SINI..!!”

Dengan nada perlahan dia membalas..
”Maaf,saya silap alamat..”
Lalu dia berlalu dan menghilangkan diri..
Satu hari surat jemputan sampai kerumahku..
Perhimpunan pelajar-pelajar sekolah lamaku..
Oleh itu aku pergi dan mengatakan kepada isteriku ada urusan perniagaan..
Selepas perjumpaan itu aku pergi melihat pondok usang tempat ibuku tinggal hanya sekadar untuk ingin tahu..
Lalu jiran yang ada disitu menyatakan bahawa ibuku telah meninggal dunia..
Tidak setitis pun air mataku mengalir..
Lalu jiranku memberi sepucuk surat yang ibuku ingin aku membacanya..

”Anakku yang ibu kasihi...
Ibu selalu teringatkan kamu setiap masa..
Ibu minta maaf kerana datang ke Singapura dan menakutkan anakmu..
Ibu gembira kamu datang ke perjumpaan pelajar-pelajar lama..
Tetapi ibu mungkin tidak dapat bangun dan berjumpa denganmu..
Ibu minta maaf kerana sering memalukan kamu ketika kamu sedang membesar..
Kamu mungkin tidak tahu..
Semasa kamu kecil kamu mendapat kemalangan dan hilang satu mata..
Sebagai ibu, aku tidak sanggup melihat anaknya membesar dengan satu mata..
Oleh itu aku memberikan salah satu mata padamu..
Aku amat bangga kerana anak lelakiku dapat melihat dunia dengan mata ibumu ini..
Dengan kasih kepadamu..
Ibu kamu...



Rasulullah s.a.w bersabda ”Taatlah kamu kepada ALLAH dan Rasulmu. Selepas itu taatlah kepada ibumu kemudian ibumu kemudian ibumu kemudia ayahmu..”

2 comments:

nonna manis said...

KAsih iu membawa ke syurga..kadang2 kita alpa menilainya..
wallahualam

ukhuwahfisabilillah said...

Kasih itu juga ada dimana2 cuma bgaimna kita mghargaiNYA..
wallahu'alambisawab..

Photobucket

inMemory