Wednesday, February 4, 2009

ASAS-ASAS KELAKUAN DAN ADAB MU'MIN


Assalamualaikum..
Bersyukur ke hadrat Ilahi kerana kita masih mempunyai kesempatan untuk menghirup udara secara percuma milikNYa dan berpijak dibumi fana tanpa perlu dibayar sewa..
Selawat dan salam pada junjungan nabi Rasulullah s.a.w, semua ahli keluarga Baginda, para sahabat2 seperjuangan, pejuang2 jihad yang bertaburan seluruh dunia dan juga pada sahabat dan sahabiah..
Satu mukaddimah yang panjang yang hanya bertujuan untuk kita sentiasa mengingati bahawa segala ilmu didunia ini adalah milikNYA juga berkat usaha Baginda Rasulullah s.a.w..
Moga perkongsian ilmu yang sedikit ini mampu memberi seribu makna dan penghayatan kepada kita sebagai umat dan hambaNYA yang lemah..


1.Dari Abu Hurairah r.a katanya: " Telah bersabda Rasulullah SAW : " Sebaik-baik Islam seseorang itu adalah peninggalannya tentang apa yang tiada kena mengena dengannya.”

Asas pertama ialah kita hendaklah meninggalkan perkara-perkara yang tiada kena mengena dengan kita sebagai muslim. Maka kesimpulannya, Al Qur'an dan As Sunnah lah yang menjadi kayu ukur sama ada sesuatu itu ada kena mengena dengan kita atau tidak.

2.Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik r.a, khadam kepada Rasulullah SAW, bersabda Nabi SAW : "Tiada beriman sesaorang kamu, sehinggalah ia mencintai bagi saudaranya sama seperti ia menyintai bagi dirinya sendiri."

Asas kedua yang hendak dibincangkan ialah berkenaan cara berkasih sayang dan bercinta sesama manusia dalam Islam.

Namun begitu, cinta dan sayang kita kepada apa yang ada pada diri kita ataupun yang ada pada saudara kita haruslah tidak melebihi cinta kita kepada Allah dan Rasulnya kerana ia boleh membawa murtad sekiranya kita ucap atau iktiqad begitu.

3.Dari Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda : " Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, hendaklah berkata yang baik atau berdiam diri... ."

Asas yang ketigaialah bercakapdengan perkataan yang baik ataupun diam sahaja.


4.Dari Abu Hurairah r.a, bahawasanya ada seorang telah berkata kepada Nabi SAW : " Nasihatilah kepadaku ! " Dijawab oleh Nabi SAW : " Jangan marah! " Orang itu berulangkali meminta supaya dirinya dinasihati, maka tetap Rasulullah SAW mengatakan : " Jangan marah ! "

Asas yang keempat ialah menahan diri daripada perasaan marah. Adapun marah kerana agama, maka ia adalah dituntut. Contohnya, kita marahkan anak kita kerana tidak menunaikan solat.Maka perbuatan itu adalah bertujuan untuk mendidik. Hendaklah kita membezakan antara marah kerana emosi dengan marah kerana mendidik.

2 comments:

Ochie~(^_^)v~ said...

Salam ziarah :)
peringatan yg baik utk kita semua..

kekadg manusia leka dengan duniawi..
kerana itu Nasihat dan teguran harus sentiasa di lakukan bg membina ummah terbilang..

NurSyahadah said...

salam ziarah...

Wah..!!!

Meletup...!!!

Photobucket

inMemory