Sunday, July 19, 2009

Masalah ummat??



Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Segala puji bagi ALLAHswt tuhan pecipta alam dan agung
Selawat dan salam buat baginda Rasulullah s.a.w pemegang amanah Al-Quran dan Sunnah
Para Sahabat Baginda
Tabi' Tabi'in
Pejuang-pejuang jihad dan salafussoleh yang dirahmati ALLAHswt...

Seperti tajuk yang ringkas, ingin saya mengulas secara ringkas tentang tajuk pada kali ini..

Pernah saya menyuarakan bahawa kata-kata tidak selalunya merubah apa-apa keadaan tetapi tindakan itu sendiri yang menjadi penentu..
Dalam tingkah dan perilaku wajib diserta perasaan tidak putus asa dan kesabaran yang tinggi..
Masalah hati bagi yang faham bukanlah satu penghalang
Tetapi mereka yang selalu menghadapi masalah hati adalah mereka yang tidak faham.

Usah sebut tetang berjuang kalau diri tidak sanggup rasa susah walau di uzlah kan..
Gerak kerja memang wajib berjemaah, tetapi kadang kala perlu ijtima'i
tapi bukan satu lesen sebagai kita untuk bertindak sendiri
Cuma belajarlah untuk jadi kuat.

Mengubah dan membentuk manusia bukan mudah..
Sedangkan baginda Rasulullah s.a.w hanya dapat menarik seorang sahaja ketika menyebarkan Syiar Islam di Ta'if..
Diri yang menjadi acuan buat yang lain..
Kiranya nak orang jadi pandai, kita yang dahulu harus begitu
kiranya nak orang jadi baik, kita yang harus dahulukan
(p/s - Saya bukan contoh yang baik)

Dalam setiap perbuatan
didahului dengan niat pada awal hari ikhlas kerana ALLAHswt
Sebab manusia sedikit sebanyak akan dihembus "Riak" ditanam "Ujub" dalam hati dan disemai "Takabbur" pada jiwa oleh iblis dan syaitan..
Maka oleh kiranya ia didahului dengan doa dan niat, insyaallah segala perbuatan dan kata-kata akan mendatangkan kesan dengan izin dari ALLAHswt..

Benar solat malam dan perbanyakkan bacaan-bacaan suci Al-Quran mampu meningkatkan Qudwah..
Tapi adakah dengan melakukan segala amalan tersebut agar kita ini menjadi ikutan dan menjadi orang yang disegani, betul niatnya ataupun tidak?
Fikir-fikirkanlah...

Kita selalu sebut "Inna solati wanusuki wama yahya,wamamati, lillahi taa'ala"Tapi betul atau tidak niat kita sehari-hari?
renung-renungkanlah...

Solat subuh benar dan solat-solat sunat mampu menjadikan kita bersemangat dan dikurniakan cahaya keimanan..
Namun bagaimana mereka yang tidak lekang solat tapi rupanya tetap sakit hati dan rasa benci untuk melihat, apatah lagi sakit hati bila mendengar kata-katanya sedangkan kita sendiri tidak tahu kenapa kita merasakan sangat perasaan itu?
Dimana salahnya??
Dimana silapnya??

Yang baik datang dari ALLAHswt yang memberikan ilmu yang tidak terhingga dan tidak habis untuk dipelajari dan diamalkan..
Kita yang lemah harus sentiasa memperbaiki diri dan bermmuhasabah..
Pesanan ini saya tujukan yang utama buat saya yang terlalu banyak melakukan dosa..
Mungkin segala yang saya sebut mendatangkan sakit hati dan benci apatah amarah pada diri insan yang lain namun saya sedar akan kelemahan dan kesilapan yang saya lakukan..
Ampun dan maaf saya pinta, andai kekhilafan dalam penyampai jelas terpapar, tegurlah kerana ilmu milik ALLAH..
Bukan kerana rasa tercabar dengan kata-kata saya..

La'ilaha'illallah muhammadurrasullullah....

Tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAHswt dan Nabi Muhammad itu Pesuruh ALLAH..

Moga mendatangkan manfaat dari penyampaian saya yang serba daif ini...
wallahu'alambisawab...

Sunday, July 12, 2009

Buat Semua Yang Memahami....

Assalamualaikum..
salam sejahtera
salam juang buat para sahabat..
Sekembalinya saya disini diruangan serba daif ini bukan kerana ingin berceloteh panjang..
Sekadar cuma secangkir luahan rasa dan pendapat..

Saya bukanlah dari kalangan bijak pandai
Bukanlah jua seorang yg sempurna dalam perilaku
Kerana ini juala tidak layak untuk menegur bahkan memperbetulkn kesalahan orang lain..

Kesilapan satu lumrah..
Lihatlah dari sudut untuk memperbaikinya dan saling melengkapi..
Itulah yang lebih afdal..
bukan saling menjatuhkan dan membalas rasa ketidakpuasan..

Manusia dicipta pelbagai..
Setiap satu ada kelebihan..
dan kelebihan itulah yang digunakan sepenuhnya..
Lihatlah pada kebaikkan
Bina keutuhan hati bersatu dalam memperbaiki kelemahan..

Perjalanan tidak panjang
Tetapi perjuangan tidak pernah akan habis..
Kemerunduman yang ditatapi sebenarnya
Hanya kata-kata lemah yang sering berdesing..
hakikatnya semakin hilang arah..
kerana masing-masing bukan melengkapi
tetapi saling mengkhianati..

Sudahlah..
Tegarkan tekad
Satukan tujuan..
Arahkan haluan...
Kata-kata kadang-kadang tidak menyelesaikan apa-apa masalah..


~ukhuwahfisabilillah87



(luahan hati ~ aku insan berdosa..sama sahaja dengan yang lain.Bukan semakin baik tapi semakin hilang arah..andai aku jatuh terbenam..moga ada yg kembali menarik keatas semula...wallahu'alambisawab)

Wednesday, July 8, 2009

Pandang Positif Dalam Negatif



kadang2 anda akan berjumpa dengan orang yang tak sukakan Anda. Anda tak tahu sebab apa dia tak suka Anda, jadi jangan sesekali mempersoalkan mengapa dia begitu atau seringkali berfikir mengenainya.

Tetapi, pandang kepada nilai-nilai positif yang ada dalam dirinya. saya dah ulang perkara ni banyak kali sejak dari tahun 2007 lagi.

Walau sejahat cemanapun orang tu, pedih cemana pun dia sakitkan hati Anda, fokus kepada sifat-sifat baiknya. Sebab, fokus kepada keburukan yang dia lakukan pada Anda, hanya akan membuat Anda tidak bersemangat, lemah longlai, down jadinya serta merta.

Semua orang ada sikap baik, juga sikap tak baik.
Pandang yang positif, dalam yang negatif. Fokuskan pada yang positif saja, walau pada zahirnya dia seorang yang lebih banyak berfikiran negatif, kuat mencaci dan mempamerkan muka yang tak menyenangkan.

Orang yang berfikiran negatif biasanya suka memandang buruk pada kemajuan orang lain. Anda maju sikit, dia jeles, berdendam, bahkan benci dengan Anda. Dalam hatinya penuh kata-kata negatif, caci maki dan bintik-bintik hitam yang sukar dibuang.

Bila jumpa orang camni, pedulikan dia. Biarkan dia sendiri, terkurung dengan pemikirannya dan dunianya. Selagi dia tak kacau Anda atau mencederakan Anda, biarkan saja dia.

Tetapi, teruskan dengan usaha Anda mahu mencapai matlamat kejayaan.
Lupakan saja dia, walaupun dia muncul setiap hari di depan mata Anda. Relaks, be in control, but donno saja..

Tak semua orang bukan melakukan apa yang saya sarankan ni. Sebab, tak semua boleh melupakan apa yang menyakitkan hati mereka, atau memaafkan kesalahan orang yang membuat mereka sakit hati tu.

Anda perlu kuat semangat, Anda perlu berani menjadi pemaaf.
Orang-orang berjaya, mengambil keputusan untuk melihat pada aspek-aspek positif saja, hanya yang positif lalu mengelak dari melihat yang negatif (walaupun sedikit).

Elak sejauh yang mungkin, lupakan selupa yang mungkin.
Sekali lagi, ia memerlukan semangat yang kuat. Kuatkan jiwa, kuatkan minda.

inMemory