Friday, June 25, 2010

Perasaan..(sekadar bercerita)

Assalamualaikum..

Tidak tahu kenapa tergerak hati untuk menulis. Mungkin kerana ingin meluahkan tetapi tidak tahu kepada siapa. Mungkin agak janggal apabila sebelum ini blog saya lebih bercerita dan berkongsi sama ada nasihat, motivasi ataupun ayat-ayat Al-Qur'an. Cuma mungkin pada kali ini hati tergerak untuk lebih umumkan blog saya ini.

Tidak terniat dihati untuk mengadu domba ataupun menagih simpati, cuma saya merasakan cara ini baik bagi memotivasikan diri juga mengalihkan perasaan yang sedang dialami.

Masalah. Kerunsingan. Murung. Kecewa dan bermacam lagi perasaan, adalah kurniaan ALLAH terhadap kita. Setiap kali perasaan-perasaan itu datang tidak kira satu-satunya sahaja mahupun secara sekaligus bercampur-baur dan ianya tentu akan dipamerkan dengan pelbagai ragam manusia. Sesetengah mungkin mampu mengawal dan ada diantara mungkin tidak dapat membendung emosi yang bergelumang diruangan hati dan perasaan.

Persoalannya, apakah perlu kita terus merasakan begitu dan apakah kesan kepada diri.
Terkadang ramai diantara kita sedar dan akui akan perasaan itu, tetapi kita masih tetap tidak mampu untuk mengatasinya. Mungkin kerana terlalu memikirkannya atau mungkin merasakan sesuatu perasaan yang dialami tersebut begitu penting dalam hidup.

Terkadang juga kita terfikir, adakah apa yang kita rasa tidak penting bagi orang lain. Sebagai contoh, apakah perasaan kita tidak penting bagi orang yang kita sayang?
Adakah dia ambil peduli? Dan adakah dia memiliki perasaan yang sama terhadap kita?
Dan semua perkara ini menimbulkan satu lagi persoalan yang penting.
Adakah berbaloi kita merasakan perasaan begitu terhadap dia sedangkan dia tidak mengendahkannya?
Tidak kiralah perasaan marah, cemburu atau apapun tetapi adakah kita layak untuk terus merasakan perasaan tersebut?

Mungkin pembaca sedikit jelas akan apakah perasaan yang saya alami buat masa sekarang. Mungkin ada yang dapat membaca apa yang cuba saya sampaikan.
Niat saya cuma untuk tahu, apakah perasaan ini benar-benar dikatakan CINTA?
atau CEMBURU semata-mata.

Semua dari kita ada pelbagai cara dan kaedah mengatasi masalah.
Saya cuma berniat untuk mengatasi perasaan saya sendiri.
Sungguh benar menyintai itu bukan mudah.
Dan bersifat matang dalam percintaan itu adalah satu perkara yang mencabar keperibadian.
Dan setiap dari pasangan yang bercinta, sering kali akan diuji.
Dan setiap ujian yang datang itulah yang kadang dapat membongkar peribadi sebenar seseorang.
Sebab itulah kadang orang-orang tua sering berpesan bahawa kesetiaan seseorang terletak pada masa. Kedua pada sabarnya. Ketiga pada tutur bahasanya adakah ia datang dari hati. Dan keempat pada perilaku juga perbuatannya.

Memang bukan mudah untuk mengetahui akan perasaan seseorang, kerana kadang apa yang diucapkan dibibir bukanlah seperti dihati.
Ada juga sesetengah yang mengambil ucapan adalah datang dari hati.
Semua itu berbeza-beza.

Kehendak ALLAH begitu besar kekayaan dan kebijaksanaanya.
Seperti saya terkadang terlalu lemah melaluinya.
Kadang kita llupa pada DIA bahawa semua ini juga ujian dari DIA.
Untuk apa dan apa hikmahnya kadang kita terlupa dan lalai kerana terlalu melayan perasaan. Alasannya, kerana sudah terlalu sayang. Paling tidak pun, kerana segala harapan telah diberikan.
Bukan mempersoalkan apakah ianya berbaloi, tetapi adakah ada ruang dan kekuatan untuk kita berdiri dan mempercayai diri sendiri semula andai kita terjatuh?
Kepada ALLAH jugalah kita cuba kembali. Dan kepada DIA jugalah kita cuba mengharap agar segalanya dapat kita atasi.
Moga ALLAH s.w.t memberikan kekuatan.

Maaf andai posting kali ini bagaikan tidak menentu dan jelas menggambarkan kecelaruan. Sekadar meluahkan perasaan walaupun tidak segalanya dapat diungkapkan. Kerana masih ada tutur yang perlu dijaga dan hati yang perlu dipelihara.

Yang baik datang dari DIA dan yang lemah dari diri ini yang kekurangan. Namun semuanya adalah rencanaNYA. Kita cuma mampu berusaha sebaik mungkin sebagai hambaNYA..
Wallahu'alam..

No comments:

Photobucket

inMemory